francuzi

Dorota Krzywicka­‍-Kaindel. Piękno i gorycz   

Nowy Teatr w Warszawie: Francuzi, reż. Krzysztof Warlikowski

 

pq

Katarzyna Fazan. Choreografia ciał, głosów i przedmiotów   

Prague Quadriennial of Performance Design and Space

 

peryperformatyka

Magda Szcześniak. Tkliwe relacje, perwersyjne lektury.
Wprowadzenie do teorii Eve Kosofsky Sedgwick   

 

Eve Kosofsky Sedgwick. Wokół tego, co performatywne:
peryperformatywne okolice w XIX­‍-wiecznych narracjach   

 

Agnieszka Dauksza. Peryperformatyka jako chwyt. Oddolne metody Witolda Gombrowicza   

 

Monika Kwaśniewska. Intensywność peryperformansu. Anielskie rozmowy Dereka Jarmana   

 

Mnouchkine i Cixous

Hélène Cixous i Ariane Mnouchkine. Wprowadzić współczesną Hekubę   

 

Magdalena Hasiuk. „Wszyscy jesteśmy autorami”   

 

Magdalena Hasiuk. Panorama upadku   

 

Skok w pustkę, bez trzymanki. Z Judith Jancso i Sylvainem Jailloux
rozmawia Magdalena Hasiuk
   

 

giessen

Helga Finter. Doświadczenie estetyczne jako praktyka krytyczna. Teatrologia stosowana w Giessen 1991­‍-2008   

 

Agata Dąbek. 10 000 znaków dla ATW   

Andrzej Wirth, Byle dalej. Autobiografia mówiona i materiały, Warszawa 2014

 

repertuar

>>> Olga Katafiasz. To my, wszyscy   

Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie: Fantazy oraz Lilla Weneda, reż. Michał Zadara

 

Joanna Targoń. Po premierze   

 

>>> Monika Kwaśniewska. Kawałek śmierci ci się jak łza w oku kręci   

Stary Teatr w Krakowie: Hamlet, reż. Krzysztof Garbaczewski

 

Waldemar Wasztyl. When I’m Sixty Four   

Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie, Teatr IMKA w Warszawie: Maciej Korbowa i Bellatrix, reż. Krystian Lupa, Tomasz Węgorzewski

 

Maksymilian Wroniszewski. W kostiumie z etykiety   

Teatr Wybrzeże w Gdańsku: Portret damy, reż. Ewelina Marciniak

 

Karolina Leszczyńska. Laboratorium TR   

TR Warszawa: „Teren TR”

 

Katarzyna Waligóra. Wrażliwość dziecka   

Galeria Bunkier Sztuki w Krakowie: Potlacz, reż. Iga Gańczarczyk

 

Agata Chałupnik. Fredro. Nikt go nie zna (odsłona druga)   

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie: „Fredro. Nikt mnie nie zna”

 

Beata Kustra. Bitnik, hipster   

Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie: Skowyt, reż. Maciej Podstawny

 

opera

Monika Pasiecznik. Kult, kultura, popkultura   

Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie: Requiem dla ikony oraz Voyager, reż. Michał Borczuch

 

Jolanta Łada­‍-Zielke. Miłość w kolorze indygo i trójkąty   

Festiwal w Bayreuth: Tristan i Izolda, reż: Katharina Wagner

 

>>> Monika Pasiecznik. Szaleństwo w dobie nowoczesności   

Staatsoper Hamburg: la bianca notte / die helle nacht, reż. Ramin Gray

 

taniec

>>> Ewa Guderian­‍-Czaplińska. „A brighter way to Southampton”   

Art Station Gallery w Poznaniu: Let’s dance

 

Tomasz Fryzeł. Kościół boski czy ludzki?   

III Międzynarodowy Festiwal Tańca Współczesnego KRoki w Krakowie

 

zagranica

Thomas Irmer. Baal Apokalipsy   

Residenztheater w Monachium: Baal, reż. Frank Castorf

 

>>> Grzegorz Stępniak. That’s So Gay!   

Pink Mama Theater: Dynastia, reż. Sławek Bendrat i Dominik Krawiecki

 

Thomas Irmer. Ekstremizm od środka   

Milo Rau i International Institute of Political Murder: The Civil Wars, reż. Milo Rau

 

festiwale

Tomasz Kowalski. W poszukiwaniu nowego ładu   

25. Malta Festival w Poznaniu

 

Katarzyna Tórz. Festiwal. Ćwiczenia z wyjątku   

45. Santarcangelo Festival Internazionale del Teatro in Piazza

 

teatr w książkach

>>> Maryla Zielińska. Rower to jest świat…   

Piotr Cieplak, O niewiedzy w praktyce, czyli droga do Portugalii, Wrocław 2014; Jakub Papuczys, Tour de F rance jako przedstawienie kulturowe, Kraków 2015

 

Katarzyna Niedurny. Opowieści obiektywu   

Krzysztof Bieliński, Staniewski – Gardzienice – Antyk, Wołowiec 2015; Krzysztof Bieliński, Mariusz Treliński. Więcej niż życie, Warszawa 2015

 

Friederike Felbeck. Powiązania kultur teatralnych   

The Politics of Interweaving Performance Cultures: Beyond Postcolonialism, red. Erika Fischer­‍-Lichte, New York 2014

 

noty o książkach

p i k s e l