1968

Maryla Zielińska. „Czarną prawdę tak odmierzyć”   

 

Artyści w pracy

Marta Streker. Zasady Zadary   

 

>>> W języku dzieci, czyli Maja z „Biblii”. Z Mają Amsterdamską rozmawia Maryla Zielińska   

 

Życie w wiecznym paradoksie. Z Bartoszem Bielenią rozmawiają Katarzyna Dobrowolska, Julia Kowalska, Monika Kwaśniewska, Radosław Pindor i Weronika Wajszle   

 

Monika Kwaśniewska. Aktorstwo iPhonowe   

 

kryzys instytucji

Martyna Nowicka, Konrad Wojnowski. Zakłóć i zachowaj – teatralność w sztuce współczesnej   

 

Agnieszka Jakimiak. Między teatrem a muzeum   

 

lagertheater

Marta Bryś. Kunst macht frei   

MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie: Lagertheater

 

W ciele i w historii. Z Jarosławem Kozakiewiczem rozmawia Patrycja Cembrzyńska   

 

mroué

Arkadiusz Półtorak. Rozpodobnienie. Naddeterminacja postkolonialnej pamięci w twórczości Rabih’ego Mrouégo   

 

XIX wiek

Diana Poskuta­‍-Włodek. Inne przedstawienia   

Ewa Partyga, Wiek XIX. Przedstawienia, Warszawa 2017

 

repertuar

Katarzyna Lemańska. O czym nie mówią kobiety   

Wrocławski Teatr Współczesny: Genialna przyjaciółka, reż. Weronika Szczawińska,

 

Katarzyna Fazan. „Uczta” jako święto mowy   

Nowy Teatr w Warszawie: Uczta, reż. Krzysztof Garbaczewski

 

>>> Justyna Wota. W poszukiwaniu właściwego tonu   

Teatr Powszechny w Warszawie: Kram z piosenkami, reż. Cezary Tomaszewski

 

>>> Zuzanna Berendt. Jak nie zobaczyć świata   

TR Warszawa: Kalifornia/Grace Slick, reż. René Pollesch

 

>>> Katarzyna Waligóra. W strefie (wiecznego) komfortu   

Komuna// Warszawa: Ośrodek wypoczynkowy, reż. Anna Smolar

 

Dominika Bremer. Do mówienia o Polsce Conrad niekoniecznie potrzebny   

Teatr Współczesny w Szczecinie, Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu: Lord Jim. Ćwiczenia z czytania powieści Josepha Conrada, reż. Maciej Podstawny; Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach, Teatr Imka w Warszawie: Ciemności, reż. Monika Strzępka

 

Kinga Kurysia. Lenin z kolczykiem w uchu   

Teatr Ludowy w Krakowie: Tożsamość Wila, reż. Gabriela Muskała

 

Beata Guczalska. „Iwona”, czyli współczesna przemoc   

Teatr im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu: Iwona, księżniczka Burgunda, reż. Grzegorz Jaremko

 

opera

Marcin Bogucki. Psyche z celuloidu   

Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie: Eros i Psyche, reż. Barbara Wysocka

 

Natalia Jakubowa. Pożegnanie z Carmen i odkrycie Erismeny   

Festival d’Aix­‍-en­‍-Provence

 

zagranica

Katarzyna Tórz. Suche łzy   

Martin­‍-Gropius­‍-Bau w Berlinie: Ed Atkins. Old Food

 

Monika Wąsik. Strach zżerać duszę   

Theater Basel: Der Revisor oder das Sündenbuch, reż. Cilli Drexel

 

Thomas Irmer. Dwa przełomy: 1917/2017   

International Institute of Political Murder i Schaubühne w Berlinie: Sturm auf den Reichstag, reż. Milo Rau; Schaubühne w Berlinie: Lenin, reż. Milo Rau

 

festiwale

Katarzyna Wielechowska. Otwieranie przestrzeni   

Festiwal szwalnia.DOK2 w Łodzi

 

teatr w książkach

>>> Dobrochna Ratajczakowa. Ogród o rozwidlających się ścieżkach   

Ewa Bal, Lokalność i mobilność kulturowa teatru. Śladami Arlekina i Pulcinelli, Kraków 2017

 

Anna R. Burzyńska. Permanentna rewolucja kulturalna   

Bryce Lease, After ’89. Polish Theatre and the Political, Manchester 2016